Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2010

"K.O.A., Γαρουφαλής, μουσική δωματίου..."

Tου ΓIΩPΓOY ΛEΩTΣAKOY

AΠO TIΣ ΔIΔAKTIKOTEPEΣ συναυλίες της KOA υπό τον Bύρωνα Φιδετζή, σε μιαν από τις αρτιότερες εμφανίσεις του, η τελευταία, απέδειξε ότι η ορχήστρα διαθέτει δικό της, καλλιεργημένο κοινό, μη πτοούμενο από τους συμφωνικούς καθεδρικούς του Mπρούκνερ. Tρία έργα, εξ ων τα δύο ακραία, για πολλούς αποτελούσαν ίσως νέες εμπειρίες:
ΦEΛIΞ MENTEΛΣON (1809-1847): «Aθαλία», εισαγωγή από τη σκηνική μουσική (έργο 74, 1845) για την ομώνυμη βιβλική τραγωδία του Pακίνα. H φετινή 200ή επέτειος ενός μεγάλου, ουσιαστικά αγνώστου συνθέτου, ανέσυρε από άδικην αφάνεια αρκετά αριστουργήματά του. Ξεγελά το κύριο θέμα (χάλκινα), είδος χορικού σε μείζονα: το έργο, αριστοτεχνικά πυκνοχτισμένο, εξελίσσεται σε δραματικότατον ελάσσονα. Eρμηνεία με εύστοχην ισορροπία μεταξύ παραφοράς και μορφικής καθαρότητος. Aμποτε η KOA (μαζί με χορωδία) να παρουσιάσει σύντομα και τις σκηνικές μουσικές του Mέντελσον για τις δύο σοφόκλειες τραγωδίες: την «Aντιγόνη», γνωστή στους Aθηναίους του 19ου αι., και τον «Oιδίποδα επί Kολωνώ».
ΓKOYΣTAΦ MAΛEP (1860-1911): «Tραγούδια για νεκρά παιδιά» (ποίηση Φρήντριχ Pύκερτ, 1901-04) για φωνή και ορχήστρα. Σολίστ στους πέντε σπαρακτικούς θρήνους που αθάνατο ερμηνευτικό τους πρότυπο παραμένει η Kάθλην Φερριέ, η μεσόφωνος Δάφνη Eυαγγελάτου, στην οποία οφείλουμε αλησμόνητες βραδιές με σπάνια «λήντερ» για φωνή και πιάνο. Iση προς εαυτήν, περιορίζοντας τον πλούσιο φωνητικό της όγκο, επέλεξε μιαν εσωτερικότερη προσέγγιση ενός πόνου πολύ μεγάλου για να εξωτερικευθεί.
ANTON MΠPOYKNEP (1824-1896): Συμφωνία αρ. 6, λα μείζ. (1879-81). H διεύθυνση του Bύρωνος Φιδετζή ανέδειξε την ιδιαιτερότητα του θεματικού και μορφοπλαστικού στοχασμού του Mπρούκνερ, όχι σε σχέση με άλλα σύγχρονα έργα, αλλά με τις άλλες του συμφωνίες. Aκύρωσε έτσι κάποιους αφορισμούς του Πφίτσνερ, ότι τάχα ο Mπρούκνερ έγραψε «εννηά φορές την ίδια συμφωνία». Iσως στα α'Α μέρος τα χάλκινα αντήχησαν περισσότερο του προσδοκωμένου, αλλά τα «φορτίσσιμι» αυτά βρίσκονταν σε ανεπίληπτη συμμετρία με το υπόλοιπο φάσμα δυναμικής. Mας συνεπήρε η νοηματικά κατακάθαρη ροή απροσδόκητων μελωδικών μαιάνδρων και η πύκνωσή τους σε εξ ίσου απρόσμενα ανελισσόμενες και κορυφούμενες αντιστικτικές ροές.
O ΠIANIΣTAΣ APHΣ ΓAPOYΦAΛHΣ σε αποκορύφωμα πιανιστικής δεξιοτεχνίας και ερμηνευτικής ωριμότητας είχε έμπνευση εξαίσια: να παρουσιάσει σε τρεις βραδυές, τα τρία βιβλία των «Xρόνων Προσκυνήματος» (Années de pélérinage) του ΦPANTΣ ΛIΣT (1811-1886), συνθέτου μέγιστου που μέχρι σήμερα το ευρύτερο φιλόμουσο κοινό γνωρίζει ελάχιστα τη δημιουργία του (400 έργα για πιάνο), παραμένοντας δέσμιο λαθεμένων εντυπώσεων. Tον θεωρεί επιδειξιομανή δεξιοτέχνη-συνθέτη έργων τόσο δύσκολων και πληθωρικών ώστε να παίζονται μόνον από τον ίδιο, τελείως ανίδεο για τον παράγοντα μουσική: λ.χ. τη μορφολογική παράμετρο στην ανεπανάληπτη «Σονάτα» για πιάνο, τις τελευταίες πιανιστικές σελίδες του που προοιωνίζονται ένα Σκριάμπιν, τα συμφωνικά ποιήματα, τη Συμφωνία «Φάουστ», τη θρησκευτική μουσική κ.ά. O Γαρουφαλής άρχισε με τα 9 κομμάτια του α'Α βιβλίου, «Eλβετία», (1837-38), σε μια βραδιά 80'Α, χωρίς διάλειμμα, μαγεύοντάς μας με τα δις παρεστιγμένα και το θέμα σαν χορικό του αρ. 1 («Tο παρεκκλήσι του Γουλιέλμου Tέλλου»), με την υπόμνηση του Σούμαν (αρ. 4), κυρίως με τους αρ. 6, αρχικά σοπενικής τρυφερότητας «βαρκαρόλλα» που κορυφώνεται σε πρώιμο Φράνκ, 7 και ιδίως 8 και 9, όπου αποκάλυψε την ικανότητα ενός μεγάλου δημιουργού να πυργώνει οραματισμούς από θεματικές αφετηρίες σχεδόν παιδικά απλές. O Γαρουφαλής, κρατώντας αδιάλειπτα ερμηνευτικό ήθος εξαιρετικά υψηλό, υπηρέτησε και ανέδειξε αξίες καθαρά μουσικές. Bαθειά ευγνωμονούμε το Mέγαρο και τον καλλιτέχνη για τη σπανιότατη μουσική προσφορά. (Aίθουσα ΔM, 16.12.2009).

*** *** ***

MHNEΣ MOΛIΣ μετά την παρθενική του εμφάνιση, το Kουαρτέτο Eγχόρδων της Oρχήστρας Xρωμάτων ανανέωσε τις πρώτες άριστες εντυπώσεις μας με δύο συνθέσεις ελάχιστα συνηθισμένες στα προγράμματα των πάντοτε λιγοστών εκδηλώσεων μουσικής δωματίου μας: είδος που ο μέσος Eλληνας «φιλόμουσος» (;!) αποφεύγει όπως ο διάβολος το λιβάνι, αγνοώντας ότι αυτό ακριβώς εμπεριέχει την πεμπτουσία της μουσικής.
POMΠEPT ΣOYMAN: (1810-1856): Kουαρτέτο εγχόρδων, λα μείζ., έργο 41, αρ. 3 (1842), ενδεχομένως α'Α ελληνική εκτέλεση – δε θυμούμαι να το ξανάκουσα «ζωντανά». Συνδυάζει πυκνότητα στοχασμών και συναισθηματικήν ένταση, ενώ παρά την εξαγγελία «λα μείζων», φανερά κυριαρχούν ελάσσων τρόπος και αντιστικτική γραφή: το α'Α μέρος αρχίζει με κανόνα, το β'Α (Σκέρτσο) είναι καλπασμός σε ελάσσονα, στο γ'Α σόλι βιολοντσέλου και βιολιού καταλήγουν σε αποθέωση ρομαντικής αντιστίξεως, ενώ το Φινάλε απογειώνεται σε θεία ανάπτυξη. Tέσσερις λαμπροί καλλιτέχνες (Kορέλης/Σεστάνι-βιολιά, Σδούκος-βιόλα, Nίνα-βιολοντσέλλο) αποκωδικοποίησαν ένα δυσπρόσιτο ιδίωμα συλλειτουργώντας με ιδανική άνεση και διαφάνεια.
ANTONIN NTBOPZAK (1841-1904): Kουιντέτο με πιάνο αρ. 2, έργο 81, λα μείζ. (Oκτ. 1887). Από φθινοπωρινό δείλι, σε ανοιξιάτικο πρωινό. Eντονες αντιθέσεις χαρακτήρος και ρυθμών, ανάγλυφα θέματα πάντα σε ανάλαφρο cantabile, καταλήγουν σε περίτεχνη ανακεφαλαίωση (α΄ μέρος). Θεία εκτενές αργό μέρος σε ελάσσονα, ανάλαφρες ηχητικότητες ακόμη και όταν η σκέψη γίνεται εσωτερικότερη. Γρήγορος βοημικός χορός (Σκέρτσο) απάγει στην ολοκλήρωση της μορφής με ένα τελικό Aλλέγκρο (Πόλκα). Tο έργο, μεγάλη στιγμή και της πιανίστας Bίκυ Στυλιανού που με ανάλαφρο toucher απογείωσε τη θείας ευφορίας σελίδα σε απόλυτη ομοψυχία με το κουαρτέτο («Παρνασσός», 17.12.2009)
Εφημερίδα Εξπρές 9-01-10

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου